Майже до половини XX століття автівки були дуже примітивними, та ще й з поганим керуванням. Зараз же за кермом можна їздити “без рук” в режимі автопілота.
Більшість авто оснащені звичайним рульовим керуванням без смарт програм. Сучасна кермова рейка у комплекті має підсилювач, який спрощує водіння: електро-, гідро– або електрогідропідсилювач. Ці винайдені пристрої допомагають водієві легше крутити кермо, не докладаючи зусиль.
Попри широкий асортимент підсилювачів, найпопулярнішим поки що лишається ГПК. З іншими видами можна ознайомитися тут: Як замінити рульову рейку.
Як працює гідропідсилювач
Очима ми лиш спостерігаємо за тим, як крутиться кермо і бачимо, як слідом за ним повертаються колеса в потрібному нам напрямку. Та якби існувала можливість заглянути всередину автомобіля в цей момент, то кожен би пізнав абсолютно новий світ. Адже всередині рейки постійно вирують фізичні процеси і відбувається безперервний колообіг гідравлічної рідини.
Почнемо з принципу роботи ГПК, якщо вже зайшла мова про нього.
Насос ГПК працює постійно, від двигуна. Він безперервно нагнітає рідину для гідророзподільника. Коли торсіонний вал не рухається, гідравлічна рідина мігрує в закритій системі.
Але відразу ж, коли рульове колесо зробило хоча б напівоберт, починається процес так званого “підсилення”.
Людина мускульною силою управляє кермом, а вал, що з’єднує кермове колесо і кермову рейку, починає обертатися. Цей крутний момент далі передається в розподільник. Гідравлічна рідина потрапляє в шланги та впливає на гідроциліндри, пом’якшуючи поворот керма.
Три основних складових елементи в ГПК:
- Насос ГУР – без нагнітача вся система не змогла б взагалі працювати
- Розподільник– регулювальник подачі рідини, завдяки цьому вузлу розподіл рідини рівномірний і злагоджений.
- Гідроциліндри– впливають на поршень і шток.
Насос гідропідсилювача – серце системи ГПК
Окремо ознайомимося з насосом ГПК, тому що це головний вузол в системі гідравлічної рейки. Цей унікальний пристрій працює від ДВС і в дію приводиться приводним ременем від шківа колінчастого вала.
За зовнішньою і внутрішньою будовою насоси бувають:
- одноконтурні або двоконтурні;
- пластинчасті або шестеренчасті;
- враховуючи вид управління: регульовані й нерегульовані;
- за типом приводу: може працювати від колінвала або від електродвигуна (ЕГПК – електрогідравлічний підсилювач).
Найчастіше в комплекті гідрорейки присутній лопатевий (пластинчастий) насос.
На відміну від інших видів, він досить зносостійкий і відрізняється високим ККД.
ГПК: переваги і недоліки
Плюси
- Крім легкого обертання керма, ГПК допомагає зменшити кількість витків обертання. А саме, внаслідок того, що крутити кермо стало легко і не потрібно докладати зусиль, то потреба в системі рульового управління з 5 витками відпадає. Адже для повороту керма тепер достатньо всього кілька обертів. Це дуже полегшує проходження різких з’їздів і поворотів в автозмаганнях. Також, при відмові ГПК, водій має можливість зберегти контроль над керуванням авто в аварійній ситуації.
- Другий вагомий плюс: пом’якшення ударів, особливо на нерівній дорозі з глибокими вибоїнами.
Як це виглядає? Машина з гідропідсилювачем керма здатна пом’якшувати удари, що виникають при попаданні колеса в вибоїну. Крім цього підсилювач ще й допомагає утримати авто під контролем водія.
Потрапивши на перешкоду або ямку, колесо буде прагнути повернутися в сторону найменшого опору, а разом з цим відведе корпус машини.
На величезній швидкості ГПК допомагає уникнути втрати контролю керма внаслідок своєї конструкції й принципу дії.
Недоліки
- Через принцип дії агрегату, на противагу плюсам з’являється невеликий мінус – відбирання потужності у двигуна, тому що гідропідсилювач використовує його обороти. В результаті мотор працює з навантаженням – за двох. Але це мінімальний вплив.
- Витрати палива є, але вони теж мінімальні. Гідропідсилювач залежить від роботи ДВЗ, разом з ним він з’їдає трохи більше палива.
- На низькій швидкості рульове управління здається важчим, ніж на високій. Тобто, на значній швидкості кермо стає буквально пір’їнкою. Шанс потрапити в аварію підвищується з наростанням кожного км / ч. Чому так?
Відбувається розбіжність між коефіцієнтом посилення і м’якістю керма. Річ у тім, що в підсилювача відсутній контроль цього коефіцієнта, а це значить, що зі зростанням обертів ДВЗ підвищується посилення ГПК. Це призводить до неймовірної “легкості й порожнечі керма” на величезній швидкості. Такий недолік більше стосується бюджетних автомобілів з простими підсилювачами. В автівках преміум класу вбудовані спеціальні системи-обважнювачі для керма.
Як повинен працювати підсилювач керма
Стежити за станом кермової рейки з гідропідсилювачем потрібно ретельно, але без фанатизму. Якщо експлуатація авто відбувається в міській місцевості з хорошими дорогами та водій контролює рівень рідини в гідравліці, тоді можна спати спокійно. Якщо ж ви любитель екстремальної їзди і бездоріжжя – готуйтеся до частих ТО, реставрацій рейки або до покупок нового агрегату.
Підсилювач керма повинен завжди працювати без зайвих звуків, а кермове колесо повинно повертатися м’яко і плавно. При їзді кермо не повинно стукати та люфтити.
Найважливіший витратний матеріал для роботи ГПК – гідравлічна олива. Вона змащує внутрішні порожнини та є основою гідравлічної рейкової системи.
У разі нестачі гідравлічної рідини знос нутрощів рейки відбувається дуже швидко. Тому, важливо періодично заглядати в бачок, оцінювати залишок і якість оливи.
На будь-якому СТО Genstar наші фахівці зможуть з легкістю оновити чи змінити вам рідину ГУР. У нашому арсеналі є оригінальні оливи ГПК, відомі бренди: Swag, Febi, Honda, Vag.
Підсумок: прислухайтеся до роботи своєї ластівки і ремонтуйте вчасно! Так ви забезпечите себе, і машина буде виконувати командну роботу без поломок.