У цій статті розповімо про стартер і його “незамінність” для авто. В даному матеріалі розкриті питання про те, навіщо потрібен стартер, як він виглядає, де “живе” і який принцип роботи цього агрегата.
Що таке стартер?
Стартер – це електродвигун, який походить на маленький космічний корабель, і призначений для запуску ДВС автомобіля.
Корпус стартера схожий на циліндр і складається з металу. Додатково до механізму прикріплений ще один невеликий циліндр – це електромагнітне втягує реле.
Будова стартера (на прикладі редукторного):
- Втягувальне реле
- Передня кришка з підшипником ковзання
- Задня кришка з підшипником ковзання
- Корпус зі статором всередині
- Планетарний редуктор
- Бендикс
- Ротор з колектором
- Щітковий вузол
Реле стартера
Варіанти стартерів
- Редукторний — найпопулярніший і найпрактичніший. Завдяки своїм потужним магнітам зменшує шанси на злам і працює навіть з низьким зарядом автомобільного акумулятора.
- Безредукторний — проста конструкція і швидке запалювання, але працює з частими збоями в умовах низької температури.
- Стартер з інерційним приводом. В такому агрегаті при запалюванні залучені гвинт шестерні та вал якоря. Цей агрегат відрізняється коротким терміном служби на відміну від двох інших.
Де розташований стартер в машині
Стартер “живе “на перехресті з’єднання двигуна з трансмісією. Поруч також знаходиться кожух, навколо якого розташовується стартер. Наприклад, в положенні “ближче до верху” є можливість легше дістатися до агрегата через моторний простір під капотом. Якщо стартер знаходиться ближче до низу — отримати доступ вийде тільки через днище машини. Кріплення стартера банально просте — пара-трійка болтів. Через місце розташування і призначення, стартер знаходиться в несприятливих умовах. Агрегат має досить невеликий розмір, але змушений обертати великий маховик і приводити в рух весь ансамбль вузлів: поршневої системи, навісного обладнання, трансмісії. Крім того, на нього постійно впливають вібрації, пил, волога, масла й інші хімічні речовини.
Принцип роботи стартерного вузла
У момент повороту ключа в замку запалювання, стартер різко активізується і починає діяти на колінчастий вал, щоб розкрутити його і відповідно запустити сам двигун.
Коли вмикається “запалювання” агрегат починає працювати таким чином:
- Спочатку електричний струм проникає до замкнутих контактних елементів замка запалювання і потрапляє прямісінько в реле. Після чого пусковий електрострум рухається на клеми обмотки.
- Якір реле починає рухатися всередині корпуса агрегата. Цей процес призводить до зміщення бендикса. Це триває до того, поки зубці його шестерні не зачепилися з зубцями вінця в маховику.
- Якірний пристрій втягувального реле рухається до кінцевого положення і призводить до замикання контактних елементів. В результаті цього відбувається подача електроструму в обмотку електромоторчика і на елемент, який утримує реле.
- Стартерний вал починає передавати “крутний” момент на колінчастий вал агрегата. Подача обертів забезпечує запуск двигуна машини.
- Коли швидкість обертань маховика синхронізується з обертами стартера, зубці шестерні бендикса розчіпляються з вінцем. У підсумку, пружина муфти повертається до стартового стану, який був до запуску ДВС.
- На останній фазі ключ у замку повертається в початковий стан і подача струму припиняється. Далі двигун автомобіля не потребує участі стартера.
Сім негативних «НЕ» для стартера
- Не утримувати стартер включеним більше ніж 15 сек. Якщо двигун не спрацював з першого разу — не потрібно тримати стартер робочим.
- Не залишати агрегат постійно включеним. Це призводить до розрядки АКБ.
- Забороняється користування агрегатом, як тяговим двигуном в разі, якщо ДВС не завівся.
- Не пускати стартер, якщо зламався або зіпсувався замок запалювання. Це негативно впливає на нього.
- Не потрібно заводити машину зі спустошеним баком.
- Не вмикати стартер навіть на пів хвилини — за цей час встигають згоріти обмотки і починають обсипатися акумуляторні пластини.